30 noiembrie 2014

Vitamina D

Noiembrie a fost desemnată “Luna Fibromului Uterin”, care să atragă atenția femeilor asupra importanței implementării vizitei periodice la medicul ginecolog ca o rutina de îngrijire personală, mai ales datorită rolului pe care un astfel de control îl joacă în prevenirea apariției unor patologii precum fibromul uterin.

Însă, trebuie știut că în fiecare lună există un număr îngrijorător de mare de femei care ajung la un consult ginecolog deoarece au constatat sângerări excesive, crampe și durere. Peste 50% dintre aceste femei, cu vârsta cuprinsă între 35 și 49 de ani, suferă din cauza acestei afecțiuni, cunoscută și sub numele de leiomiom.

Fibromul uterin este cea mai comună tumoră pelvină benignă cu care se confruntă femeile, care în general se manifestă tacit, fără simptome și care se dezvoltă pe mușchiul neted al uterului. Atunci când sunt prezente, simptomele fibromului pot varia de la sângerări abundente la dureri în timpul actului sexual.

Studii recente asociază existența unui nivel suficient de vitamina D în sânge cu reducerea cu până la 32 de procente a riscului de apariție a fibromului uterin. După numai o oră petrecută sub razele soarelui, pacientele care au acceptat să ia parte în aceste studii au înregistrat o scădere a riscului de apariție a fibromului uterin. Este important de reținut faptul că rezultatele experimentului se aplică atât fibroamelor de dimensiuni reduse, cât și celor de dimensiuni mari.

Vitamina D este cunoscută și drept vitamină antirahitică, ea fiind liposolubilă. Aceasta presupune faptul că vitamina D este absorbită de grăsimi, dovedindu-se esențială pentru reabsorbția calciului și a fosforului la nivelul intestinului, dar și în catalizarea transformării fosforului organic în anorganic, totodată mobilizându-l în țesuturi.

Este singura vitamină pe care corpul nostru o poate produce prin simpla expunere directă la soare, recomandarea medicilor fiind de 10-15 minute de expunere pentru a produce suficientă vitamina D. Iar dacă vă îngrijorați de o posibilă supradoză cu vitamina D din razele soarelui și din alimentație, aceasta este foarte puțin probabilă, atâta timp cât nu folosiți ulei de pește în exces.

Experții recomandă pentru anotimpul rece un aport necesar de vitamina D de minimum 200 unități internaționale (UI) pentru persoanele sub 50 de ani, iar pentru cei cu vârste cuprinse între 50 și 70 de ani cel puțin 400 UI și 600 de unități pentru persoanele care au peste 70 de ani. Există și o limită superioară de 2000 UI pentru copii, femei însărcinate sau care se află în perioada de alăptare.

Laptele, iaurtul și cerealele sunt surse ideale de vitamina D, împreună cu ouăle, tonul, somonul și chiar fructele de mare.  Descoperiți minunile vitaminei D având o dietă bazată pe aceste alimente.